Górcső alá vettük és meghallgattuk hogyan szól egy olyan lemezjátszó, amelyet az egyik legjobb audiophil hanglemezeket készítő cég gyárt.
Ha vinyl gyűjtő vagy, valószínűleg találkoztál a Mobile Fidelity Sound Lab névvel. 1977-ben alapították azzal a céllal, hogy klasszikus albumok mesterszalagjait, megtisztítsák, majd prémium minőségű vinylre nyomják. Ezen eredeti kiadások egy részét ma több mint 1000 dollárért adják el a használt piacon. A Mobile Fidelity Sound Lab ma is ilyen kitűnő hangminőségű lemezeket készít.
Pár évvel ezelőtt a Mobile Fidelity Sound Lab csapata úgy döntött, itt az
ideje, hogy lemezjátszókat is állítson elő. 2016-ban, a CES-en (Consumer
Electronics Show) indult a MoFi márkanév két lemezjátszóval, két phono
előerősítővel és 3 új mozgómágneses (MM) hangszedővel. A MoFi egyszerű
útja az lett volna, ha valaki mástól lemezjátszót vásárol, és rápofozza a
logóját.
Kevésbé járatos úton haladtak, és Allen Perkins San Francisco-i lemezjátszó
guru segítségét kérték, hogy tervezzenek egy jól eladható lemezjátszót.
A StudioDeck rezgéscsillapító lábazatának és támasztólábainak megtervezéséhez
(különösen fontos, ha mondjuk metró felett vagy forgalmas utca mellett
élsz) a MoFi a csúcskategóriában jól ismert Harmonic Resolution Systems (HRS)
főmérnökéhez, Michael Latvishoz fordult. A HRS számos szabadalommal
rendelkezik az izolációs rendszerekkel kapcsolatban és a legmodernebb készülék
állványokat és izolációs tartozékokat gyártja.
A MoFi ötvözte e két nagyszerű hangmérnök szakértelmét, hogy előálljon
azzal, ami kifelé egyszerű lemezjátszónak tűnik, de sok remek technológiát
rejt magában a motorháztető alatt. Allen Perkins fejlesztette ki a MoFi
hangkart, a lemezjátszó csapágyat és mind a három új MoFi
hangszedőt. Mike Latvis tervezte a leválasztó lábakat, a lemezjátszó
motor szigetelő rendszerét és egy opcionális lemez leszorító súlyt, amelyet
bármelyik lemezjátszón használhat.
Felépítés
A dupla dobozos csomagolás példás és nagy. A külső doboz belsejében van
egy belső doboz, hogy minimalizálják a szállítás során bekövetkező károkat,
és belül mindent öntött műanyag betétekkel tartanak a helyén - semmi sem
mozdulhat.
Maga a StudioDeck mérete 19,69 ”W, 5,375” H x 14,25 ”D (Sz/Ma/Mé
500x137x362mm), és a súlya 19,1 font (8,66 kg). Nagy teherbírású
porvédővel érkezik, amelyet a gyártó javasol, hogy vegyünk le lemez
lejátszás közben. Egyetértünk - a csuklópántjai nem nagy teherbírásúak, és
valószínűleg nem is tartanának sokáig, ha minden egyes LP oldalcserénél
megemelnéd és leengednéd.
A lemezjátszó váza alumínium MDF kombináció, hátul masszív, minőségi
aranyozott RCA csatlakozókat valamint IEC hálózati csatlakozót kapott. A
gyári összekötő- és hálózati kábel cseréjével tovább növelhető a hang
minősége.
A StudioDeck legfeltűnőbb jellemzője a hangkar. A legtöbb belépő szintű
lemezjátszó hangkarja nem haladja meg a 9 ”-et, ami jó kompromisszum az
elfogadható költségek és a csökkentett követési hiba között - minél
hosszabb a tű és a kar elfordulási pontja közötti távolság, annál kisebb
a követési hiba. De a StudioDeck alumínium hangkarja 10 ”hosszú, egyenes
és tartósan rögzített a headshell, amelyet 5-10 g-os hangszedők
befogadására terveztek; azaz a legtöbb mozgó mágneses és mozgó vas
modell, valamint sok mozgó tekercses hangszedő használható. A hangkar
teljes mértékben állítható a függőleges nyomkövető erő (VTF), az
antiskating, a függőleges nyomkövetési szög (VTA) és azimut
szempontjából. Vagy egyszerűbbé teheti az életet, és a StudioDeck+
megvásárlásakor a már telepített StudioTracker
hangszedővel gyárilag beállíthatja mindazokat.
Úgy tűnik, hogy a MoFi a StudioDeck tervezési koncepciója hangsúlyozta a
hangszedő tű abszolút elszigeteltségét a nem kívánt rezgésektől és
zajoktól. Jó ötlet, természetesen - a rezgések befolyásolhatják a tű
érintkezését a lemezzel, és hátrányosan befolyásolhatják a pontos
nyomkövetést a lemez barázdájában.
Ebben az erőfeszítésben elsőként a StudioDeck 3/4 hüvelyk vastag
Delrin-tányérját, a DuPont hőre lágyuló nagy merevségű műanyagát emelték ki,
valamint hogy, amit a MoFi „hatékonyan távol tartja a nem kívánt
zajt a tűtől."
A mai lemezjátszók sokaságához hasonlóan a StudioDeck motorja is 300
fordulat / perc fordulatszámon forog, kiváló stabilitást biztosít a
hangmagasság pontossága és a ritmikus hajtás érdekében. A Delrin®
tárcsának két pozíciója van a 33 1/3 és 45 RPM a sebesség választáshoz. A
MoFi állítása szerint nagy erőfeszítéseket tett a motor elszigetelésére és
a rezgések csillapítására, hogy távol tartsa őket a tűtől, a hangkartól és
a lemeztányértól.
A StudioTracker egy mozgó mágneses hangszedő, amelynek elliptikus tűje
mélyen be tud hatolni a hanglemez barázdáinak rejtett mélyedéseibe, hogy
a legapróbb információmorzsát is pontosan kiolvassa onnan. Ezáltal
részletgazdag, dinamikus, az átlagosnál magasabb jelszintű megszólalást
biztosít és az analóg lemezek egyik legfőbb erényének számító
természetes mély hangokat is valósághűen, életszerűen szólaltatja meg. A
MoFi három hangszedőjének, a StudioTracker belépőszintű modellje 6,4
g-os, ami elég szabvány az MM-k számára. Javasolt VTF tartománya 1,8-2,2
gm, ajánlott 2,0 gm.
A StudioDeck+(1349 euro) mellé megkaptam az opcionális Super
HeavyWeight lemezsúlyt (239 euro), egy szilárd, 367,4 grammos
korongot, amelyet alumíniumból készítettek, puha polimer alsó résszel,
amelynek célja a korong és a tálca közötti érintkezés javítása, hogy
csökkentse a lemez rezgését és rögzítse. A meghallgatás alatt
használtam, és az alábbiakban tárgyalom annak hatásait.
A teljesség kedvéért a StudioPhono (299 euro) phono előerősítő is
vendégem volt. Az új StudioPhono és UltraPhono hangszedő illesztő
előerősítőink a mesterlemezeket készítő hangmérnökeink elvárásának
megfelelően tökéletesen reprodukálják a hanglemezek barázdáiba vésett
széles frekvencia átfogású, dinamikus zenei felvételeket,
megszólalásuk transzparens, csaknem az az érzése támad, mintha élő
zenét hallgatna. Az áramköri felpítésének alapjait a Mobile Fidelity
Sound Lab először a GAIN 2™ mesterlemez készítő láncnál alkalmazott
ötletei és megoldásai adták meg.
A legendás tudású mérnökzseni, Tim de Paravicini által tervezett,
Studio Phono kristálytisztán szólaltatja meg a zenét, magával ragadó
természetességgel csendül fel minden hang.
Beállítás
A StudioDeck beállítása egyszerű volt. A dobozból elsőként a porvédő
és a lemezjátszó került ki. Alatta, szépen tagolt rekeszekben, a
lemeztányér, a tápkábel, a hajtószíj, a tartozékok voltak. A mellékelt
használati útmutató szépen átfogja a beállítást az elejétől a végéig.
A StudioDeck+ csomagot teszteltem, ebben már telepítve volt a
StudioTracker hangszedő, és így még könnyebb volt beállítani.
A hangkar ellensúlyának beállításához a karcsonkon van egy kis fehér
szalag, amely azt mondja, hogy valójában „tegye ide az ellensúlyt”.
És bár némi finomhangolást kellett végeznem, ez a „gyári beállítás”
meglehetősen közel volt a szükségeshez.
Meghallgatás
A MoFi StudioDeck teljesen mechanikusan működik: az egyik oldal
végén a tűt nem emelik ki a kivezető barázdából, amíg a karlift
segítségével fel nem emeli.
Az első album, amelyet játszottam, a Dire Straits
Brothers in Arms volt - ebben az esetben a MoFi saját 45
fordulat / perc kiadása két 200 g-os nagylemezen (Mobile Fidelity
Sound Lab MFSL 2-441)
Kiválasztottam a nagy slágert, “Money for Nothing”. Az
MFSL LP-je messze ennek a felvételnek a legmeghatározóbb hangzású
változata, amelyet hallottam, hihetőbb, következetesebb,
határozottabb hangtérrel. Igen, a dobok továbbra is úgy hangzottak,
mintha a dobos a világ leghosszabb karjaival játszaná - a hangszer
készlete lefedi a hangtér teljes szélességét -, de balra, középre
vagy jobbra semmi nem nyomódott össze, dobjai szétszóródtak a
hangszínpadon teljesebben, mintha a hangjaikat vagy öt mikrofon
rögzítette volna. Jó, erőteljes basszus becsapódásokat is
hallhatunk.
A következő Miles Davis Jack Johnson (Original Soundtrack Recording Mobile Fidelity Sound Lab
MFSL1-440)
A Right Off című szám Billy Cobham dobjátékára épül. A dobok hangja
és ritmusa betölti a szobám, és a Mytic kiválóan érzékeltette a
ritmust. Őrület, amit Cobham rendez ebben a muzsikában! Az album
teljes 26 perc 54 másodpercén keresztül ugyanazt a ritmust üti. A
StudioDeck+ kiválóan kezelte, épp a megfelelő mennyiségű élt vitt a
pergő dob hangjába, és csengést a cintányérba. A dinamika
végig kíséri a felső középtől a magasig a ritmust. Nem éreztem, de
főként nem hallottam semmi késést a hangjában. Mikor Davis vagy két
perc után bekapcsolódik a trombitával, majd John McLaughlin az
elektromos gitárral és Mike Henderson a basszus gitárral a
StudioDeck+ megmutatta, hogy tud fér ennyi információ egy vékony
barázdába. A dob ropogós hangja kiegészült a felső közép és
alsó magas tartomány finom részleteivel, ami azt mutatta, hogy az
elliptikus tű tökéletesen befekszik a barázdába.
Ezután elkezdtem az utolsó MoFi-on-MoFi hallgatást: Miles Davis
legendás Kind of Blue (2 nagylemez, 45 fordulat / perc,
Mobile Fidelity Sound Lab MFSL 2-45011)
Ha valaha is volt egy sztárcsapat, akkor ez volt az - Miles
trombitán, Julian „Cannonball” Adderley alt szaxofonon, John
Coltrane tenor szaxofonon, Bill Evans zongorán (helyette Wynton
Kelly játszott egyet), Paul Chambers basszusgitáron Jimmy Cobb
dobol - és az MFSL 45 fordulat / perc kiadása felülmúlja az összes
többi verziót, amit hallottam. A kedvenc vágásomra koncentráltam:
"So What". Chambers nagybőgőjével kezdődik, amelyet Evans
rövid akkordjai kontráznak meg. Döbbentem rá, hogy milyen
hihetetlenül tiszta és kíméli a basszust, amikor a zongora
megszólalt - egyik sem pazarolt mozdulat. Amikor Davis belép,
kivéve az enyhe tévesztéseit - talán szándékosak? - a trombita
hangja olyan tiszta volt, hogy borzongást gerjesztett a
gerincemen. A szaxofonok mélyebbé teszik az előadást, és Cobb
dobolása megfelelően visszafogott, de egyenletes, meggyőző ütemű.
Valóban fenomenális.
MoFi Super Heavyweight
A lemez súlyok le tudják terhelni a nem nekik tervezett
lemezjátszót, és indokolatlan kopást okozhatnak a
tányércsapágyban. Néhány, kis teljesítményű motorral ellátott
lemezjátszón a nehéz súly lelassíthatja a tál forgási sebességét, ami
nem jó. De a lemez súly és a lemezjátszó megfelelő kombinációja
nem eredményezi ezeket a problémákat, ebben az esetben a súly lenyomja
az LP-t, így az szilárdabban érintkezik a tányérral, ami csökkentheti
a háttérzajt.
Ez történt a MoFi Super Heavyweight-tel. A StudioDeck+ Delrin táljával
együtt a lemez súly következetesen nagyobb szilárdságot és
csendesebb hátteret eredményezett. 239 euroért a Super Heavyweight nem
olcsó - de ha a StudioDeck+ -ra vált, akkor spóroljon tovább, majd
minél előbb vegye meg ezt a súlyt.
MoFi StudioPhono
Dizájnja hasonlít a lemezjátszóéhoz, különálló tápegységtől kapja az
energiát, kikapcsolni csak áramtalanítással lehet, nem melegszik, de
amíg feszültség alatt van, sárga lámpája állandóan világít. Az aljul
található apró billenőkapcsolókkal választható meg az erősítési
tényezője és a lezáró ellenállás értéke, egy másik kapcsolóval
választhat a sztereó és mono üzemmód között és egy szubszonikus (a
hallható hangtartomány alatti frekvenciájú hangokat) szűrő teszi
teljessé a készüléket.
A StudioPhono segítségével számos műfajú zenét hallgatva két szó
jutott eszembe: átláthatóság és tisztaság. Úgy tűnik, hogy csak
minimálisan emeli ki a középtartományt. A jól rögzített akusztikus
gitár elképesztő - érzékelhető, hogy a művész valóban játszik, szemben
azzal, hogy csak egy fadobozból hallja a hangot. Női ének? Nagyon szép
- és sokkal jobb, mint amit ennyi pénzért várnánk. A közepes
tartományon belüli kis hangsúlyozás nem rossz - a zene nagy része ott
van.
Jól rögzített élő albumokat vagy jazzt hallgatva könnyen hallani
lehetett, hogy pontosan hol vannak az előadók a színpadon, valamint
a színpad mélységét - milyen messze volt a dobos a színpad elején
lévő előadóktól.
Következtetés
Noha az 1349 euro sokunk számára nem elhanyagolható összegű
készpénz, rájöttem, hogy a StudioDeck+ csomag kitűnő ár-értékkel
rendelkezik. Becsületére legyen mondva, hogy a MoFi Electronics
elkerülte az esetleges trükköket, és pénzüket fontos dolgokra
költötték: egy nagyszerű, masszív, ugyanakkor közepes tömegű
hangkarra, sima hajtásrendszer, mesés lemeztányér, nagyszerű
hangszedő. és kiemelkedő elszigeteltség a rezgéstől. A porvédő
borításának jobb rögzítései és zsanérjai szilárdabbak lehetnének,
így nem javaslom használatát lejátszás közben, de ez apró panasz.
Egyébként még soha nem hallottam ebben az árkategóriában olyan
lemezjátszó-hangkar-hangszedő kombinációt, amely annyira totális zenei
élményt nyújtott volna, mint a MoFi StudioDeck+ kiegészítve a StudioPhono előerősítővel. Kérlek
téged: siess egy MoFi-kereskedőhőz, vidd magaddal a kedvenc bakelitedet,
figyelj és győződj meg arról, hogy hallható lesz a felvétel összes
dinamikája és finomsága. Nincs kétségem
afelől, hogy a MoFi abszolút gyöngyszem.