A Budapest Audio Expon jártunk 2024.10.05.

               

2021. április 7., szerda

MoFi StudioDeck+ lemezjátszó és StudioPhono phono előerősítő: Zene füleimnek! :)

Górcső alá vettük és meghallgattuk hogyan szól egy olyan lemezjátszó, amelyet az egyik legjobb audiophil hanglemezeket készítő cég gyárt.

Ha vinyl gyűjtő vagy, valószínűleg találkoztál a Mobile Fidelity Sound Lab névvel. 1977-ben alapították azzal a céllal, hogy klasszikus albumok mesterszalagjait, megtisztítsák, majd prémium minőségű vinylre nyomják. Ezen eredeti kiadások egy részét ma több mint 1000 dollárért adják el a használt piacon. A Mobile Fidelity Sound Lab ma is ilyen kitűnő hangminőségű lemezeket készít.


Pár évvel ezelőtt a Mobile Fidelity Sound Lab csapata úgy döntött, itt az ideje, hogy lemezjátszókat is állítson elő. 2016-ban, a CES-en (Consumer Electronics Show) indult a MoFi márkanév két lemezjátszóval, két phono előerősítővel és 3 új mozgómágneses (MM) hangszedővel. A MoFi egyszerű útja az lett volna, ha valaki mástól lemezjátszót vásárol, és rápofozza a logóját.

Kevésbé járatos úton haladtak, és Allen Perkins San Francisco-i lemezjátszó guru segítségét kérték, hogy tervezzenek egy jól eladható lemezjátszót.

A StudioDeck rezgéscsillapító lábazatának és támasztólábainak megtervezéséhez (különösen fontos, ha mondjuk metró felett vagy forgalmas utca mellett élsz) a MoFi a csúcskategóriában jól ismert Harmonic Resolution Systems (HRS) főmérnökéhez, Michael Latvishoz fordult. A HRS számos szabadalommal rendelkezik az izolációs rendszerekkel kapcsolatban és a legmodernebb készülék állványokat és izolációs tartozékokat gyártja.

A MoFi ötvözte e két nagyszerű hangmérnök szakértelmét, hogy előálljon azzal, ami kifelé egyszerű lemezjátszónak tűnik, de sok remek technológiát rejt magában a motorháztető alatt. Allen Perkins fejlesztette ki a MoFi hangkart, a lemezjátszó csapágyat és mind a három új MoFi hangszedőt. Mike Latvis tervezte a leválasztó lábakat, a lemezjátszó motor szigetelő rendszerét és egy opcionális lemez leszorító súlyt, amelyet bármelyik lemezjátszón használhat.


Felépítés

A dupla dobozos csomagolás példás és nagy. A külső doboz belsejében van egy belső doboz, hogy minimalizálják a szállítás során bekövetkező károkat, és belül mindent öntött műanyag betétekkel tartanak a helyén - semmi sem mozdulhat.

Maga a StudioDeck mérete 19,69 ”W, 5,375” H x 14,25 ”D (Sz/Ma/Mé 500x137x362mm), és a súlya 19,1 font (8,66 kg). Nagy teherbírású porvédővel érkezik, amelyet a gyártó javasol, hogy vegyünk le lemez lejátszás közben. Egyetértünk - a csuklópántjai nem nagy teherbírásúak, és valószínűleg nem is tartanának sokáig, ha minden egyes LP oldalcserénél megemelnéd és leengednéd.

A lemezjátszó váza alumínium MDF kombináció, hátul masszív, minőségi aranyozott RCA csatlakozókat valamint IEC hálózati csatlakozót kapott. A gyári összekötő- és hálózati kábel cseréjével tovább növelhető a hang minősége.

A StudioDeck legfeltűnőbb jellemzője a hangkar. A legtöbb belépő szintű lemezjátszó hangkarja nem haladja meg a 9 ”-et, ami jó kompromisszum az elfogadható költségek és a csökkentett követési hiba között - minél hosszabb a tű és a kar elfordulási pontja közötti távolság, annál kisebb a követési hiba. De a StudioDeck alumínium hangkarja 10 ”hosszú, egyenes és tartósan rögzített a headshell, amelyet 5-10 g-os hangszedők befogadására terveztek; azaz a legtöbb mozgó mágneses és mozgó vas modell, valamint sok mozgó tekercses hangszedő használható. A hangkar teljes mértékben állítható a függőleges nyomkövető erő (VTF), az antiskating, a függőleges nyomkövetési szög (VTA) és azimut szempontjából. Vagy egyszerűbbé teheti az életet, és a StudioDeck+ megvásárlásakor a már telepített StudioTracker hangszedővel gyárilag beállíthatja mindazokat.



Úgy tűnik, hogy a MoFi a StudioDeck tervezési koncepciója hangsúlyozta a hangszedő tű abszolút elszigeteltségét a nem kívánt rezgésektől és zajoktól. Jó ötlet, természetesen - a rezgések befolyásolhatják a tű érintkezését a lemezzel, és hátrányosan befolyásolhatják a pontos nyomkövetést a lemez barázdájában.

Ebben az erőfeszítésben elsőként a StudioDeck 3/4 hüvelyk vastag Delrin-tányérját, a DuPont hőre lágyuló nagy merevségű műanyagát emelték ki, valamint hogy, amit a MoFi „hatékonyan  távol tartja a nem kívánt zajt a tűtől."


A mai lemezjátszók sokaságához hasonlóan a StudioDeck motorja is 300 fordulat / perc fordulatszámon forog, kiváló stabilitást biztosít a hangmagasság pontossága és a ritmikus hajtás érdekében. A Delrin® tárcsának két pozíciója van a 33 1/3 és 45 RPM a sebesség választáshoz. A MoFi állítása szerint nagy erőfeszítéseket tett a motor elszigetelésére és a rezgések csillapítására, hogy távol tartsa őket a tűtől, a hangkartól és a lemeztányértól.


A StudioTracker egy mozgó mágneses hangszedő, amelynek elliptikus tűje mélyen be tud hatolni a hanglemez barázdáinak rejtett mélyedéseibe, hogy a legapróbb információmorzsát is pontosan kiolvassa onnan. Ezáltal részletgazdag, dinamikus, az átlagosnál magasabb jelszintű megszólalást biztosít és az analóg lemezek egyik legfőbb erényének számító természetes mély hangokat is valósághűen, életszerűen szólaltatja meg. A MoFi három hangszedőjének, a StudioTracker belépőszintű modellje 6,4 g-os, ami elég szabvány az MM-k számára. Javasolt VTF tartománya 1,8-2,2 gm, ajánlott 2,0 gm.


A StudioDeck+(1349 euro) mellé megkaptam az opcionális Super HeavyWeight lemezsúlyt (239 euro), egy szilárd, 367,4 grammos korongot, amelyet alumíniumból készítettek, puha polimer alsó résszel, amelynek célja a korong és a tálca közötti érintkezés javítása, hogy csökkentse a lemez rezgését és rögzítse. A meghallgatás alatt használtam, és az alábbiakban tárgyalom annak hatásait. 



A teljesség kedvéért a StudioPhono (299 euro) phono előerősítő is vendégem volt. Az új StudioPhono és UltraPhono hangszedő illesztő előerősítőink a mesterlemezeket készítő hangmérnökeink elvárásának megfelelően tökéletesen reprodukálják a hanglemezek barázdáiba vésett széles frekvencia átfogású, dinamikus zenei felvételeket, megszólalásuk transzparens, csaknem az az érzése támad, mintha élő zenét hallgatna. Az áramköri felpítésének alapjait a Mobile Fidelity Sound Lab először a GAIN 2™ mesterlemez készítő láncnál alkalmazott ötletei és megoldásai adták meg. 



A legendás tudású mérnökzseni, Tim de Paravicini által tervezett, Studio Phono kristálytisztán szólaltatja meg a zenét, magával ragadó természetességgel csendül fel minden hang.


Beállítás

A StudioDeck beállítása egyszerű volt. A dobozból elsőként a porvédő és a lemezjátszó került ki. Alatta, szépen tagolt rekeszekben, a lemeztányér, a tápkábel, a hajtószíj, a tartozékok voltak. A mellékelt használati útmutató szépen átfogja a beállítást az elejétől a végéig. A StudioDeck+ csomagot teszteltem, ebben már telepítve volt a StudioTracker hangszedő, és így még könnyebb volt beállítani. 

A hangkar ellensúlyának beállításához a karcsonkon van egy kis fehér szalag, amely azt mondja, hogy valójában „tegye ide az ellensúlyt”. És bár némi finomhangolást kellett végeznem, ez a „gyári beállítás” meglehetősen közel volt a szükségeshez.

Meghallgatás

A MoFi StudioDeck teljesen mechanikusan működik: az egyik oldal végén a tűt ​​nem emelik ki a kivezető barázdából, amíg a karlift segítségével fel nem emeli.

Az első album, amelyet játszottam, a Dire Straits Brothers in Arms volt - ebben az esetben a MoFi saját 45 fordulat / perc kiadása két 200 g-os nagylemezen (Mobile Fidelity Sound Lab MFSL 2-441)


Kiválasztottam a nagy slágert, “Money for Nothing”. Az MFSL LP-je messze ennek a felvételnek a legmeghatározóbb hangzású változata, amelyet hallottam, hihetőbb, következetesebb, határozottabb hangtérrel. Igen, a dobok továbbra is úgy hangzottak, mintha a dobos a világ leghosszabb karjaival játszaná - a hangszer készlete lefedi a hangtér teljes szélességét -, de balra, középre vagy jobbra semmi nem nyomódott össze, dobjai szétszóródtak a hangszínpadon teljesebben, mintha a hangjaikat vagy öt mikrofon rögzítette volna. Jó, erőteljes basszus becsapódásokat is hallhatunk. 

A  következő Miles Davis Jack Johnson (Original Soundtrack Recording Mobile Fidelity Sound Lab  MFSL1-440)


A Right Off című szám Billy Cobham dobjátékára épül. A dobok hangja és ritmusa betölti a szobám, és a Mytic kiválóan érzékeltette a ritmust. Őrület, amit Cobham rendez ebben a muzsikában! Az album teljes 26 perc 54 másodpercén keresztül ugyanazt a ritmust üti. A StudioDeck+ kiválóan kezelte, épp a megfelelő mennyiségű élt vitt a pergő dob hangjába, és csengést a cintányérba.  A dinamika végig kíséri a felső középtől a magasig a ritmust. Nem éreztem, de főként nem hallottam semmi késést a hangjában. Mikor Davis vagy két perc után bekapcsolódik a trombitával, majd John McLaughlin az elektromos gitárral és Mike Henderson a basszus gitárral a StudioDeck+ megmutatta, hogy tud fér ennyi információ egy vékony barázdába. A dob ropogós hangja kiegészült a felső közép és alsó magas tartomány finom részleteivel, ami azt mutatta, hogy az elliptikus tű tökéletesen befekszik a barázdába.

Ezután elkezdtem az utolsó MoFi-on-MoFi hallgatást: Miles Davis legendás Kind of Blue (2 nagylemez, 45 fordulat / perc, Mobile Fidelity Sound Lab MFSL 2-45011)



Ha valaha is volt egy sztárcsapat, akkor ez volt az - Miles trombitán, Julian „Cannonball” Adderley alt szaxofonon, John Coltrane tenor szaxofonon, Bill Evans zongorán (helyette Wynton Kelly játszott egyet), Paul Chambers basszusgitáron Jimmy Cobb dobol - és az MFSL 45 fordulat / perc kiadása felülmúlja az összes többi verziót, amit hallottam. A kedvenc vágásomra koncentráltam: "So What". Chambers nagybőgőjével kezdődik, amelyet Evans rövid akkordjai kontráznak meg. Döbbentem rá, hogy milyen hihetetlenül tiszta és kíméli a basszust, amikor a zongora megszólalt - egyik sem pazarolt mozdulat. Amikor Davis belép, kivéve az enyhe tévesztéseit - talán szándékosak? - a trombita hangja olyan tiszta volt, hogy borzongást gerjesztett a gerincemen. A szaxofonok mélyebbé teszik az előadást, és Cobb dobolása megfelelően visszafogott, de egyenletes, meggyőző ütemű. Valóban fenomenális.

MoFi Super Heavyweight

A lemez súlyok le tudják terhelni a nem nekik tervezett lemezjátszót, és indokolatlan kopást okozhatnak a tányércsapágyban. Néhány, kis teljesítményű motorral ellátott lemezjátszón a nehéz súly lelassíthatja a tál forgási sebességét, ami nem jó. De a lemez súly és a lemezjátszó megfelelő kombinációja nem eredményezi ezeket a problémákat, ebben az esetben a súly lenyomja az LP-t, így az szilárdabban érintkezik a tányérral, ami csökkentheti a háttérzajt.

Ez történt a MoFi Super Heavyweight-tel. A StudioDeck+ Delrin táljával együtt a lemez súly következetesen nagyobb szilárdságot és csendesebb hátteret eredményezett. 239 euroért a Super Heavyweight nem olcsó - de ha a StudioDeck+ -ra vált, akkor spóroljon tovább, majd minél előbb vegye meg ezt a súlyt.

MoFi StudioPhono

Dizájnja hasonlít a lemezjátszóéhoz, különálló tápegységtől kapja az energiát, kikapcsolni csak áramtalanítással lehet, nem melegszik, de amíg feszültség alatt van, sárga lámpája állandóan világít. Az aljul található apró billenőkapcsolókkal választható meg az erősítési tényezője és a lezáró ellenállás értéke, egy másik kapcsolóval választhat a sztereó és mono üzemmód között és egy szubszonikus (a hallható hangtartomány alatti frekvenciájú hangokat) szűrő teszi teljessé a készüléket.

A StudioPhono segítségével számos műfajú zenét hallgatva két szó jutott eszembe: átláthatóság és tisztaság. Úgy tűnik, hogy csak minimálisan emeli ki a középtartományt. A jól rögzített akusztikus gitár elképesztő - érzékelhető, hogy a művész valóban játszik, szemben azzal, hogy csak egy fadobozból hallja a hangot. Női ének? Nagyon szép - és sokkal jobb, mint amit ennyi pénzért várnánk. A közepes tartományon belüli kis hangsúlyozás nem rossz - a zene nagy része ott van.

Jól rögzített élő albumokat vagy jazzt hallgatva könnyen hallani lehetett, hogy pontosan hol vannak az előadók a színpadon, valamint a színpad mélységét - milyen messze volt a dobos a színpad elején lévő előadóktól.



Következtetés

Noha az 1349 euro sokunk számára nem elhanyagolható összegű készpénz, rájöttem, hogy a StudioDeck+ csomag kitűnő ár-értékkel rendelkezik. Becsületére legyen mondva, hogy a MoFi Electronics elkerülte az esetleges trükköket, és pénzüket fontos dolgokra költötték: egy nagyszerű, masszív, ugyanakkor közepes tömegű hangkarra, sima hajtásrendszer, mesés lemeztányér, nagyszerű hangszedő. és kiemelkedő elszigeteltség a rezgéstől. A porvédő borításának jobb rögzítései és zsanérjai szilárdabbak lehetnének, így nem javaslom használatát lejátszás közben, de ez apró panasz.

Egyébként még soha nem hallottam ebben az árkategóriában olyan lemezjátszó-hangkar-hangszedő kombinációt, amely annyira totális zenei élményt nyújtott volna, mint a MoFi StudioDeck+ kiegészítve a StudioPhono előerősítővel. Kérlek téged: siess egy MoFi-kereskedőhőz, vidd magaddal a kedvenc bakelitedet, figyelj és győződj meg arról, hogy hallható lesz a felvétel összes dinamikája és finomsága. Nincs kétségem afelől, hogy a MoFi abszolút gyöngyszem.