Doug Schneider megkapta tesztelésre a Paradigm Founder 100F hangsugárzót, amelynek gyors tesztje a soundstageglobal.com-on olvasható.
Amikor a Paradigm Founder Series 100F hangszórók két dobozban érkeztek a házamba, azonnal felmerült néhány dolog. Az első az volt, hogy a dobozok sokkal nagyobbak, mint gondoltam volna, mivel ez nem is a sorozat legnagyobb modellje (a 120H az). A másiknak a színhez kapcsolódik, amelyet először a dobozon olvastam: Fekete dió. Szinte az összes fekete színű hangszórót nem szeretem, ezért arra gondoltam: Miért kellett nekem küldeniük őket ebban a színben?
A Founder 100F ára páronként 5199,98 dollár és a 120H sorozat 8499,98 dollár (az összes ár USD-ben). Méretük és áruk alatt vannak a 80F padlón álló (3799,98 USD / pár), 40B polcsugárzó (2199,98 USD / pár), a két centersugárzó 90C (2599,99 USD egyenként) és a 70LCR (egyenként 1699,99 USD).
Ez az első hangsugárzó család, amelyet a Paradigm bevezetett, mióta Scott Bagby és fia John 2019 nyarán visszavette a vállalat teljes irányítását, amiről a SoundStage!Hi-fi-ben írtam. (Ha nem akarja elolvasni az egész cikket, dióhéjban íme a történet: Scott 1982-ben megalapította a Paradigmát Jerry VanderMarellel, de VanderMarel 2005-ben távozott. Ugyanebben az évben Scott partnerként bevitte a Shoreview Industries céget, amelyet Scott John pedig megvásárolta a részvényeket a teljes tulajdonjog megszerzése érdekében.) Azt mondták, hogy Scott valóban kihívást jelentett a mérnöki részleg számára ebben a projektben, még a vonal kiadását is egy évvel késleltette, amíg meg nem volt elégedve az eredménnyel. Miután elkészült, a személyzet úgy érezte, hogy a Founder megfelelő név a sorozatnak, tekintettel Scott elkötelezettségére.
Az Founder hangszórók tele vannak a Paradigm technológiáival, többségük a 100F-ben megtalálható. A 100F egy 1 hüvelykes magas-sugárzóval rendelkezik, alumínium-magnézium-kerámia kupolával (a Paradigm neve AL-MAC), amely sokkal nagyobb hullámvezető torkába fészkel, mint amilyet a Paradigm használt az előző hangszórókhoz. A magas-sugárzó kupoláját egy perforált fázis-összehangoló (PPA) lencse fedi, amely először a vállalat Prestige modelljeiben, később pedig a drágább Persona sorozatban jelent meg. Gondoljon a PPA lencsére, mint egy igazán fejlett fázisdugóra, így vezérli a diszperziót. A középső tartomány 6 hüvelykes alumínium-magnézium (AL-MAG) kúppal rendelkezik, amelynek tetején sokkal nagyobb PPA lencse található. A középtartományú keret a szekrényhez van rögzítve, amelyet a Paradigm Shockmount Isolation Mounting System-nek nevez. A 100F három darab 7 hüvelykes Carbon-X Unibody mély-sugárzóval rendelkezik, amelyek mindegyike a Shockmount rendszerrel van a házhoz kötve. Minden mély-sugárzónak ásványi anyaggal töltött szénszál-kúpja és hullámosított burkolata van. A Paradigm a tér alakját Active Ridge Technology-nak (ART) nevezi, amely állítólag nagyobb elmozdulást és kisebb torzítást tesz lehetővé.
A 120H hasonló a 100F-hez, de nagyobb szekrénnyel rendelkezik, és 7 hüvelykes helyett 8 hüvelykes mély-sugárzókkal rendelkezik. De a legnagyobb különbség a két modell között az, hogy a 120H beépített erősítővel rendelkezik a basszus tartomány táplálásához, és az ARC Genesis-t beépítették a fejlett szobakorrekciós képességek érdekében, hogy megszelídítse a csúnya basszus hangnemet. A 120H nagyon vonzónak tűnt, amikor a Paradigm felülvizsgálati mintákat kínált, de szerettem volna áttekinteni a 100F-et, mert bármennyire hasznos is lehet az aktív basszus szekció és a helyiségkorrekció, sok audiofil továbbra is inkább a teljesen passzív kialakításokat részesíti előnyben, amelyekhez saját erősítőit kötheti.
Ezeket a dolgokat, még a hangsugárzók megérkezése előtt megtanultam a prospektusból, de amit először láttam, amikor a dobozokból elkezdtem kipakolni a hangsugárzókat, az a 100F aljára szerelt nagyon nagy nyílás és a klassz lábak, amelyeket szállítás közben befelé fordíthatóak.
A lábak megfelelő ültetéséhez először le kell venni őket, és meg kell fordítani őket, hogy mindkét lábon egy csap illeszkedjen a szekrény előre fúrt lyukába. Ezután a mellékelt csavarral rögzíti a szekrényt egy másik lyukba. Ezt követően csúsztathatja a tüskéket a lábléc furataiba. Könnyű kétperces munka.
Először azt hittem, hogy a lábak műanyagból készültek, de miután megkopogtattam és megpróbáltam belemélyeszteni a körmeimet, nem tudtam biztosan megmondani - lehet műanyag vagy porszórt fém vagy valamiféle kompozit anyag. Azt tervezem, hogy többet megtudok erről, amikor megírom részletes véleményemet. Az egyes lábak láblécénél valami szivacsos anyag van, ami azt jelenti, hogy amikor a tüskét benyomják, akkor nincs olyan szilárdan elhelyezve, mint akkor, ha csak egy padlótüskét szúrnának be egy "lábfejbe", amely végig sziklaszilárd. Ehelyett a tüske mozoghat, ezért úgy gondolom, hogy ez a rendszer rezonanciák tompítására képes a hangszóróról a padlóra és a padlóról a hangszóróba. Ez a láblécrendszer új a Paradigm-tól.
Egymás után kicsomagoltam mindegyik hangsugárzót a dobozából, talpra állítottam és levettem a védőfóliát. Akkor ért a legnagyobb meglepetés - még be sem állítva a helyükre, a 100F sokkal jobban nézett ki , mint bármelyik kép, amit láttam róla, még a fekete dió színben is. Valójában ez a szín annyira jól néz ki, hogy ha vásárolok egy párat, akkor fontolóra vehetem, ezt a kivitelt.
Meglepett az is, hogy a kabinet milyen elegánsan néz ki. Mérete a legmagasabb, legszélesebb és legmélyebb ponton 41,9 x 12,9 x 16,1 hüvelyk (106.5cm x 32.8cm x 40.9cm), és főleg MDF-ből készül, valódi fa furnérral. Elég nagy, de ellentétben a Paradigm korábbi hangsugárzó dobozaival, amelyek hagyományos doboz típusúak voltak (például a Prestige és a Monitor modellek), vagy lapos elülső és lekerekített hátlapokkal (Persona, Tribute és Signature), a 100F és más Founder dobozok alulról felfelé és elölről hátra kúposak. Éles kinézetű, szögletes ferde felületek is vannak, amelyek mindkét oldalt kettévágják. Ezek a kúpok és szögek mind olyan tervezési elemek, amelyeket a Paradigm-tól még nem láttam. De csakúgy, mint a Persona modelleknél, minden Founder hangszóró vastag, egy darabból áll, tömör alumínium födém, amely körülveszi a vezetőket, és eltakarja az első terelőlemez nagy részét. Minden hangszóróhoz mágnesesen rögzített rács is tartozik, amely teljes egészében lefedi az alumíniumot. De a hangszóró annyira jól néz ki nélküle, hogy azt hiszem, az emberek többsége leveszi. Megállapítottam azt is, hogy a pár jobban szól rács nélkül - nyitottabb és jobban kiterjed a magas hangsávban.
Ezek a bonyolult szekrényformák meglepőek a hangsugárzók szerény árai szempontjából. De a 100F-ben látottak alapján azt gondolom, hogy a lépés sikeres lesz - ez a modell ebben a kivitelben a legjobban kinéző Paradigm, amit valaha láttam. Az a tény, hogy a fekete fedőréteg nem szuper fekete, és nem is fényes - ez inkább olyan, mint egy matt faszén, ami kifinomultabb megjelenést kölcsönöz, mint a legtöbb fekete színű hangsugárzó, amelyet láttam. Ezenkívül az elülső terelőlemez alumíniumlemeze sötétszürke; a mély-sugárzó kúpjai világosabb szürke színűek; és a magas-sugárzó hullámvezetője, a PPA lencsék a középsugárzón és a magas-sugárzón, a mély-sugárzók környezete és a kitámasztó lábak feketék. A finoman különböző színárnyalatok jól illeszkednek. Kontraszt hozzáadásához fényes díszítő gyűrűk veszik körül a hangszórókat, a hullámvezetőt, és a láblécek teteje. Az eredmény egy hangszóró, amely izmosnak és merésznek tűnik, ugyanakkor előkelő és kifinomult.
A Founder hangsugárzók három másik kivitelben is készülnek - Piano Black, Midnight Cherry, and Walnut. Ráadásul ez a sorozat teljes egészében Kanadában készült - ez nagyszerű, tekintettel az elfogadható áraikra.
A 100Fs szuper jó megjelenése miatt nem költöztettem őket azonnal az emeletre a nagy referencia szobámba. Ehelyett áthelyeztem őket a nappali rendszerembe, ahol meghallgatom azokat az alkatrészeket, amelyekről a SoundStage! Hi-Fi „System One” rovatához írok. Arra gondoltam, hogy bejáratom őket, és lesz néhány kezdeti benyomásom, amelyekről itt írhatok - ráadásul meg akartam mutatni őket a feleségemnek, hátha szeretne ilyeneket állandóan a nappaliban.
A Kinki Studio EX-M1 + integrált erősítő (melyet Roger Kanno áttekintett a SoundStage! Hi-Fi-ben tavaly) már be volt állítva, tehát ezt használtam meghajtáshoz - körülbelül 200Wpc-t szállít 8 ohmon. A hangszórókábelek QED XT25 voltak. A Chromecast Audio streamer és a beépített DAC lehetővé tette a feleségem számára, hogy zenét sugározzon a Tidal-ból a Kinki-be és a hangszórókba, míg én a saját tulajdonomban lévő Pro-Ject Audio Systems X1 lemezjátszót és egy iFi Audio iPhono3 Black Label fonostage-et használtam. Jason Thorpe írótársamtól kölcsönvettem néhány lemezt.
Amint felállítottam a hangszórókat, a feleségem azt mondta nekem, hogy tetszik neki a kinézetük, majd megkérdezte: „Tudnak ezek hangosan szólni?
- Hagyom, hogy ennek bírája legyél - válaszoltam.
Tehát abban a pillanatban, amikor mindenem összekapcsoltam, megnyitotta telefonján a Tidal alkalmazást, és a streameléshez kiválasztotta a latin táncok lejátszási listáját. Nem sokkal azután, hogy az első ütemek betöltötték a szobát, megjegyezte: „Ezek jól hangzanak - nagyon jól.”
Tetszett neki az is, hogy néznek ki a szobában, de arra gondolt, túl nagyok lennének-e ahhoz, hogy ott maradjanak. Ezután említettem neki a kisebb 80F-et, amire azt mondta: "Talán."
Hagytam, hogy végigfusson a teljes lejátszási listáján, ami alig több mint egy órát vett igénybe, miközben lazán hallgattam. Ez alatt az idő alatt észrevettem, hogy a hangszórók élénk felső tartománnyal rendelkeznek, de nem igazán fényes. Mélyebb basszusuk volt, mint bármelyik hangszórómon, ami valaha volt - legalább 30 Hz-ig szilárd kimenet volt -, de a többi, amelyek korábban voltak, mind kisebbek és sokkal olcsóbbak voltak mint ezek. És a 100F-ek sokkal jobban szóltak, mint amire valaha szükségem lenne, valamint elég hangosak is. De leginkább arra figyeltem fel, hogy a középsáv csak egy kicsit előrébb szólt, és nagyon tiszta volt. A vokál az általa játszott zenén remek!
Később elővettem néhány jól ismert lemezt, és kritikusabban hallgattam. Megállapítottam, hogy a basszus nemcsak mély; rendkívül szoros és gonoszul részletes volt. Ezek nem olyanok, mint a múltkori Paradigm hangszórók, amelyek néha kissé petyhüdt mély mély basszust tudtak leadni - hallottam a a húrok lefogását a 100F-esekkel. Ezek a magas hangok ismét lelkesek voltak, de nem túl fényesek. De a középsáv ismét feltűnt, tiszta hangokkal és igazán kellemes módon.
Most egyenlőre csak ennyit fogok mondani, mert még van véleményem, amit le kell írnom, és ez csak a kezdet. Az a tervem, hogy még egy kicsit hallgatom ebben a beállításban, majd a meghallgatás további részéig felköltöztetem őket a referencia szobámba. Ezt követően a stúdiómban lefényképezik őket, majd megmérik a kanadai Nemzeti Kutatási Tanács visszhangmentes kamrájában. Ez eltart egy ideig, de még mindig számíthat arra, hogy a teljes értékelést közzéteszik a SoundStage! Hi-Fi-n legkésőbb június 1-jén. Addig ne várja meg az áttekintésemet - a Paradigm legújabb sorozata nagyon ígéretes, tehát ellenőrizze, ha tud, és szóljon, ha egyetért azzal, amit eddig írtam.
Doug Schneider