Az impresszionista remekművek eltávolították a gátat a művészet és az érzelem között, fokozva azokat a hatalmas érzéseket, amelyeket művészetük inspirált, a közvetlenségre és a mozgásra helyezve a hangsúlyt. Az ESL 11A Impression ezt a hatást soha nem látott szintű audio-átláthatósággal és realizmussal éri el.
Egyszerűen ugyanabba a helyzetbe helyeztem, mint a korábbi dinamikus hangszórókat, amelyeket ebben a helyiségben használtam normál műanyag lábukon, szabványos kábelekkel és alapértelmezett beállításokkal, bejáratás és finomhangolás nélkül elkezdtem hallgatni, és azonnal lélegzetelállító volt a hangzás. Olyan jó valójában, hogy fontolóra veszem a hangszórók cseréjét. Máris!
Martin Logan olyan gyártó, amely soha nem állítja le a fejlesztést. Még ha a modellről modellre hasonló megjelenésük alapján nem is várnánk, valójában minden új sorozat a hangminőség javulását is jelenti. Ez már abban a pillanatban világossá válik, amikor az Impression ESL 11A-t hallgatni kezded..
A Martin Logan hangszórók 3 fő kategóriába sorolhatók: a Motion sorozat, az Electromotion sorozat és a Masterpiece sorozat. A Motion sorozat rendkívül kedvező árú hibrid dinamikus / magnetosztatikus hangszórókkal rendelkezik. A Fresco surround hangszóróim ennek a sorozatnak a leszármazottai, és remek kombinációt alkotnak az Apogee Diva hangszórókkal. Az Electromotion sorozat hibrid elektrosztatikusokat tartalmaz, amelyek rendkívül jó minőséget kínálnak az árukért. A Masterpiece sorozaton belül a Martin Logan által gyártott legjobb elektrosztatikusokat találja, köztük a jelen ismertető modelljét is. Az Impression ESL 11A ideális középterméknek tekinthető ebben a sorozatban. Alatta található a Classic ESL 9, egy klasszikusabb modell, felette pedig két olyan modell található, amelyek hasonlóak a 11A-hoz, de még nagyobbak. Végül a CLX, egy teljes tartományú elektrosztatikus, és a Neolith, minden idők leglenyűgözőbb hibrid elektrosztatikusa.
Az ESL 11A-k gyönyörűen vannak felépítve. A keret oldalai még keskenyebbek, de mélyebbek, és így láthatatlanabbak, ugyanakkor merevebbek, mint a korábbi sorozatokban. mélysugárzók háza gyönyörűen kidolgozott, kétféleképpen választható: valódi fafurnérral vagy magasfényű fényezett fekete vagy fehér festékkel, vagy felár ellenében tetszőleges (fém)színben, és két 8 hüvelykes mélysugárzót tartalmaz PoweredForce Forward konfigurációban.
A két mélysugárzó intelligens fázis-időzített együttműködésben működik, két különálló 275 wattos D osztályú erősítő hajtja. Nem csak nagyon mély és nagy teljesítményű basszust hoznak létre, hanem ellensúlyozzák a hátsó falról a visszaverődését is. A mélysugárzók aluláteresztő szűrőjét a 24 bites Vojtko DSP vezérli, az Anthem Room Correction technológiával opcionálisan tovább optimalizálva a mélysugárzók frekvenciagörbéjét.
Az Anthem Room Correction (ARC) futtatásához a Loganokkal 149 euróért PBK-t (MartinLogan Perfect Bass Kit) kell vásárolni. A Martin Logan mikrofonok teljes mértékben kompatibilisek a MartinLogan hangszórók Anthem Room Correction funkciójával. Az ARC szoftver ingyenesen letölthető az Anthem weboldaláról. Erről bővebben alább olvashat.
Az elektrosztatikus panel áteresztése analóg és teljesen passzívan történik Vojtko szűrővel, minőségi polipropilén kondenzátorok és légmagos tekercsek alkalmazásával. Minden elektronika szépen van beépítve a saját fém szekciójába, a mélysugárzó szekrény alá. A hangszóró mögött a kezelőszervek mellett találhatók a legújabb 0703 WBT csatlakozók és két állapotjelző LED található. Ez utóbbi szerintem nagy előrelépés a korábban az elején lévő kék LED-ekhez képest. Nagyon szép az is, hogy a mély hangok szintje nem csak állítható, hanem egy külön vezérlő is rendelkezésre áll a közép mély hangok számára, amelyet 3 lépésben lehet beállítani.
Az áttekintés ezen pontján a meghallgatás az AVM Ovation A6.2 integrált erősítővel történik, amelyet Jan Legel szállított, a Jorma Design no.3 hangszórókábelein keresztül. A forrás az Antipodes DS zeneszerver, USB-n keresztül a Bricasti M1 DAC-hoz, amely a Siltech Paris RCA összekötő kábeleken keresztül csatlakozik az AVM erősítőhöz. Mivel a Divák tökéletesen fel vannak állítva, és nem olyan könnyű mozgatni őket, a Loganok eléjük helyezkednek el, ami részben a kettő megjelenési különbségét is eredményezi (a Divák hangzatosabbak és melegebbek, a Loganok nyitottabbak és precízebbek). A Loganok aktív basszus szekciójában az a szép, hogy ilyenkor nagyon könnyű helyreállítani az egyensúlyt a hátsó panel vezérlőivel.
14 200 euróba kerülő az ESL 11A egyértelműen magasabb osztályba tartozik, mint a nem is olyan régen birtokolt Ethos-ok. A 11A-k azonban nemcsak vizuálisan hatnak rám jobban, de a hangzásuk is egy egészen más történet. Különösen a basszusuk: hú! Olyan koherens, mozgékony és lendületes, hogy nem dübörög vagy dudál, egyszerűen nagyon alacsony, tiszta és szilárd, és nagyon meggyőző. A frekvenciatartomány 29-23000 Hz +/- 3dB. Ez igazán lenyűgöző, és hallani fogja az előnyeit is. A koncertzene megkapja azt az extra, szinte hallhatatlan "hordozó" erőt a mélyben, amit élőben is tapasztal, az elektronikus zene lélegzetelállítóan tisztán és részletesen szól a legalacsonyabb mélyektől a legmagasabb magasságokig, az R&B pedig új dimenziót nyer, mivel olyan mély basszusvonalakat hall majd, amelyek korábban egyszerűen hiányoztak. A hangszórók összességében szintén nagyon lineárisan és semlegesen szólnak. A nagyon sima frekvenciagörbe természetesen kellemes dolog, de nekem a lendület a fontosabb. Szerencsére a folyamatosan csapkodó lábam azt jelzi, hogy ezt a területet is tökéletesen lefedik.
Apogee Diva
Mint az olvasók többsége tudja, évek óta az Apogee Diva Full Range Ribbon hangsugárzókat használtam referenciaként, felváltva a Jeff Rowland Model 6 Monos és a Bryston 3BST erősítőkkel (mindkét erősítőnek vannak sajátos előnyei és hátrányai). A Diváknak sok remek aspektusa van, és nagyon nehéz őket összevetni, de mint már utaltam rá, az ESL 11A-k meghallgatása után valóban eléggé megdöbbentem.
A Diváknak más-más erősségeik vannak, és a megjelenésük is teljesen más, mint a Loganoké. Ami a hasonlóságokat illeti, a Divák viszonylag nagy térbeli megjelenítéssel rendelkeznek, és lenyűgöző basszusokkal is rendelkeznek, de nagyon más módon. Az Apogee szakértők már tudják ezt, de a felkészületlen emberek számára gyakran hihetetlen, hogy mennyi basszus jön ki ezekből a panelekből. Nem ez a legszorosabb vagy legütősebb basszus, de a Magnepan-nal ellentétben az Apogee sugárzók sok levegőt mozgatnak, és nagyon természetes és nem kongó mély basszust biztosítanak. Amennyire meg tudom ítélni a szobámban mindkét rendszer körülbelül azonos mennyiségű basszust produkál, de a Loganoké lényegesen koherensebb, gyorsabb és lendületesebb, és sokkal dinamikusabb is. Tekintélyt szeretne? Ez az! Ezen kívül a 11A jobban artikulált, frissebb és tisztább, a középtől a csúcsig tartó koherencia és finomság pedig valóban figyelemre méltó, jobb, mint bármelyik általam hallott Apogee.
Az ESL 11A magas hangereje gyönyörűen nyitott és levegős, ugyanakkor tágas, finom és kifinomult, és minden bizonnyal megfelel a Diva ribbonjának. Erőteljes és nyitott hangzásuk ellenére soha nem harsányak, előremutatóak vagy egyéb módon tolakodók. Igazán csodálatos.
Csakúgy, mint a Diva esetében, és valószínűleg a legtöbb hangszóró esetében, a legjobb fókusz és mélység kép akkor hallható, amikor közepén ülsz, de a Loganok ívelt sugárzóinak köszönhetően a teljes frekvenciatartomány érintetlen egy széles területen és körülbelül átfogja a 3 személyes kanapé szélességét. A bal és a jobb oldalon ülő ember továbbra is lineáris frekvenciatartományt fogja hallani, de nem annyira a látványos képeket a mélységi síkban, mint amire ezek a hangszórók képesek. Noha az összes Logan vonalas forrásként működik a függőleges síkban, az elektrosztatikus panel magassága a hátsó dőléssel kombinálva biztosítja, hogy a magas hangszín viszonylag nyitott maradjon akkor is, ha a szobában járkál.
Perspektíva
Ennek a felülvizsgálatnak a pillanatában abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy 3 különböző berendezés volt egyszerre összekapcsolva a két szobában. Az AVM erősítő és a Logan tovább emeli ezt az értéket 4 beállításra. Kétségtelen, de ez mindig olyan kényelmes a két Roon-végpontnak köszönhetően, amelyeket az Ohm Audio kölcsönzött, hogy lehetővé tegye a beállítások közötti váltást közvetlenül a hallgatói pozícióból. Ehhez azonban némi tapasztalatra van szükség.
|
Felül és alul: Martin Logan Ethos a másodlagos szobában |
Mivel nincs két egyforma rendszer, s a két készlet közötti közvetlen váltás azonnal feltárja a különbségeket, arra kell vigyázni, hogy ne vonják el a figyelmüket ezek a nyilvánvaló különbségek, hanem türelmesnek kell lennie, és ki kell igazodnia a különböző megjelenítésben, majd értékelni kell az érdemeket. Az emberi hallás rendkívül okos a kompenzációban, és az agy néhány dal után már kezd valamiféle új szabványt kialakítani az új előadásmódhoz.
Ha hirtelen teljesen más hangra vált, anélkül, hogy időt szánna rá, hogy hozzáigazodjon, akkor az előző hangot „jobbnak” találhatja, még akkor is, ha nem az. Emiatt gyakran jobb lehet egy kis időt beilleszteni az átváltások közé, hasonlóan ahhoz, ahogy vízzel semlegesíti az ízt egy borkóstoló során.
|
Martin Logan Ethos a Divák előtt |
Mindig többször váltok oda-vissza, és mielőtt következtetésre jutnék, meg kell győződnöm arról, hogy hallásom alkalmazkodott-e az új hanghoz. Így összehasonlíthattam a Loganokat a Divákkal, de a Duetta Signaturereal és Centaur-al , valamint egy Dali Icon 6-os párral is.
|
Martin Logan Ethos és AvantGarde Uno, minden bizonnyal egy csomó a 3 nagyon különleges hangszóróból |
Ethos és Impression ESL 11A
Nem is olyan régen a Martin Logan Ethos-t az akkori mindkét szobámban felállították, és élénken emlékszem a hangjukra. Bár valóban remekül szóltak, és bármennyire is lenyűgöző volt a basszusuk, különös tekintettel a kis házuk miatt, a mély koherencia nyilvánvalóan nem volt azon a szinten, amit most hallok a 11A-val. A 11A-k képalkotása nem különbözik gyökeresen az Ethos-tól, de a 11A-k valóban könnyebben érezték magukat a nagy szobámban, ahol az Ethos-ok kissé elveszettnek tűntek, mintha nem tudnák olyan jól kitölteni a nagy teret, mint a kisebb helyiségben a másodlagos szobában. Az 11A hangszíne is gazdagabb és egyértelműen teltebb, mint az Ethos-é, különösen a felső basszus és az alsó középsávban. Ez nem csak a több vagy jobb basszusról szól, hanem maga a középtartomány is nagyobbnak, gazdagabbnak és teljesebbnek hangzik.
Martin Logan kritikusai gyakran beszélnek a basszus és a kiemelés eltéréséről, és bár egyetlen igazi teljes tartományú meghajtó természetesen ideális az erőfeszítésekre, személy szerint úgy gondolom, hogy a koherencia mindig is nagyon jó volt a Martin Logan hangszórókkal, méghozzá sokkal jobb mint néhány teljesen dinamikus hangszóróval. Például a B&W 802D határozottan jobban megszólalt a mélytől a közepes tartományig, mint a régi Martin Logan SL3-om. Az Ethos viszont egy kisebb házzal mélyebb basszust tudott produkálni, ami amellett, hogy gyors és pontos volt, nagyon jól illeszkedett a fólia sugárzóhoz is. Jól beállított állapotban nem lehetett hallani a keresztezési pontot. Visszatekintve azonban ez a basszus valóban más karakterű volt, mint a sugárzókból érkező középtartomány és magas hangok, de a 11A-val nem érzem ezt. Sőt, a 11A-k nem csak jobban szólnak, mint az SL3 és az Ethos, hanem simábbak és koherensebbek, mint bármelyik Apogee, amelyet jelenleg felállítottam. A gyorsaság és a basszus tagoltsága minden alkalommal csodálatos. Mint „Grund-ton Mensch” (basszusorientált ember), ez a kiváló basszus, egy rendkívül nyitott és dinamikus, valamint teljesen szemcse mentes és szuper sima középtartománnyal együtt, egyszerűen ellenállhatatlan számomra.
Apogee Centaur
A hibrid Apogee Centaur (dinamikus basszus, ribbon MRTW) szintén meglepően jó koherenciával rendelkezik a mélyhangszóró és a sugárzó között, nagyon jó a hangszínezése és egy hasonlóan nyitott és tágas magas hangokkal, de közel sem a basszus autoritáshoz és mélységhez, sem a Logan hatalmas teljesítménytartalékaihoz. Ezenkívül a Centaur-ok meglehetősen semlegesek, de egy kicsit fából készültek. Ez néha javíthatja a felvételeket, és akusztikailag meggyőzőbbé teheti őket (fából készült hangszerek hangszíne), máskor azonban túlságosan is tudatosíthatja a korlátozott méretű mélysugárzó szekrényét is. A Loganoknak ezzel ellentétben úgy tűnik, hogy egyáltalán nincs karakterük. Egyszerűen fenségesen őszinték. És mivel a Centaur (szintén vonalforrás) nem túl magas, a magas hangzás jelentősen leesik, és kissé súlyosabb mértékben, mint a Loganoknál, amikor feláll és körbejárja a szobát.
Annak ellenére, hogy kinyilatkoztatásuk tiszta és átlátszó, az ESL 11A soha nem hangzik durván vagy agresszíven, és rendkívül semleges. A meleg felvételek gazdag és meleg hangzásúak, míg a tiszta felvételek pontosan így szólnak. Habár nagyobbnak is hangozhatnak, mint a helyiség fizikai mérete, ahová be vannak helyezve, egy kis hangszer nem okoz nagyobb hangot, és és ugyanígy egy rossz felvételt sem tesznek szebbé, mint amilyen, de ami fontos, de ami még fontosabb, nem is túlozza el az ilyen felvételeket.
Beállítás
Eddig a hangszórókat minden beállítással semleges helyzetben hallgatták, a hangsugárzók helyzetének, befordításának vagy billentésének optimalizálása nélkül. Olyan fantasztikusan hangzanak, hogy egyszerűen nem éreztem szükségét, hogy bármit is változtassak. A Logan több mint egy méterrel közelebb van a hallgatási pozícióhoz (4 m távolság), mint a Diva, kevesebb terem által előidézett basszuserősítést adva nekik (nevezzük ezeket a pozitív szobamódoknak), ezért tisztábbnak és kevésbé érzékenynek hangzanak a basszusban, mint ahogy a Divák ezt teszik. A 11A aktív basszus részében az a szép, hogy nem csak a basszus szintszabályozását kínálják, hanem külön vezérléssel rendelkeznek a közép-mély hangok számára is. Az Ethos hangszórókkal és egyszintű vezérlésükkel mindig bonyolult volt megtalálni a pontos egyensúlyt. Túl alacsonyra állította és a hang vékony volt, túl magas, és a basszus beárnyékolta a középsávot az általános koherencia rovására. A 11A-val könnyedén feljebb emelheti a basszust egy kicsit a semlegesnél, ha úgy szereti (én tudom, hogy én így szeretem): a középtartomány tisztasága nem sérül. Kisebb helyiségekben kétségtelenül nagyon hasznos lesz a középső mélyhang-szabályozás -2 dB-es beállítása, de az én esetemben a +2-es beállítás volt pontosan az, amire szükségem volt ahhoz, hogy kitöltsem ezt a helyzet által kiváltott vékonyságot, +1 dB-es beállítással a basszusszint-szabályozás miatt teljesen megfeledkeztem a Divákról. Ismét, és főleg ezek után a beállítások elvégzése után: milyen fantasztikus basszus! És ezen a ponton nem is használtam az Anthem Room Correction-t.
Tápkábelek
Itt az ideje megnézni, hogy a tápkábel milyen hatással van ezekre a hangszórókra. Eddig szándékosan használtam őket a mellékelt szabványos kábelekkel. Jan arra figyelmeztetett, hogy a kábelek nagy hatással vannak a hangra, és sürgetett, hogy azonnal cseréljek valami jobbra. És megteszik, de természetesen ezt először magam akartam hallani.
Amikor a szokásos tápkábeleket Belden-re cseréli a Furutech Fi28 csatlakozókkal, még ennél is nagyobb tekintély rejlik ezekben a hangszórókban, de a basszusnak még nagyobb ereje és teste van, és tónusosan és akusztikailag is meggyőzőbb. Ehhez képest az eredeti kábelek elég vékonyak, de nagyon gyorsak. A Belden + Furutech basszus most már kissé kevésbé impulzív, de még mindig nagyon összetartóan kapcsolódik a középsávhoz, és tónusában minden bizonnyal szebb. A basszus minőségének javulásánál fontosabb az alsó középtartomány, amely most szintén teltebb tonalitást kapott, ami növeli a hangszín természetességét, és így a midbass gombot vissza lehetett állítani semleges (0dB) állásba. A hangszíntér fókusza (általában szintén a Martin Logan egyik erős oldala) szintén megnőtt: az ütősök és a hangok még egyértelműbben helyezkednek el a saját helyükön. Végül, mivelhogy Furutech-et szoktam használni, a magas hang selymes, szellős és barátságosabb, mint a szokásos kábelek használata esetén.
Erősítők
A Martin Logan-t egyáltalán nem nehéz meghajtani, és emiatt jól passzolnak az erősítők széles skálájához. Fontos, hogy kiváló minőségű legyen, és mivel Martin Logan nagyon-nagyon hangosan tud szólni, soha nem árt erőteljes erősítőt használni. 91 dB-es érzékenységgel és névleges 4 ohm-mal elég hatékonyak, és számos csöves erősítőt is használhatunk. Vegye figyelembe, hogy a hangszórók 20khz-en 0,6 ohmra csökkennek. Bár zeneileg nem releváns a (csöves) erősítők túlnyomó többsége számára, úgy tűnik, hogy a VAIC Reference 520 erősítők emiatt veszítenek egy kicsit impulzív dinamikus viselkedésükből. Ezek természetesen SET kivitelűek, csillapító tényező nélkül beszélhetünk, és kevés olyan hangszóró van, amelyet megfelelően meghajtanak.
A Jan által a hangszórókkal együtt szállított AVM Ovation A6.2 erősítő azonban csodálatosan illeszkedett az ESL 11A-hoz: gyors, erőteljes, átlátszó és nagyon élénk, lehet, hogy nem „romantikus” erősítő, de mindig továbbviszi az érzelmi üzenetet egyértelműen anélkül, hogy valaha agresszívnek tűnne.
Mivel a Rowland hatosokat a másik szobában állították fel, nem próbáltam ki őket az ESL 11A-val. Az Ethos használatával gyűjtött tapasztalatok azonban azt sugallják, hogy ők is gyönyörűen fognak együttműködni. Ez utóbbi szintén nagyon jól működött mind az Accuphase E-260-al, mind a Devialet 120 készülékkel , így ezek a márkák is jó lehetőségek lehetnek az ESL 11A készülékekhez.
Hangszórókábelek
A Martin Logan hangszórók sokkal tisztábbak és átláthatóbbak, mint az Apogee, és még inkább, mint a tipikus dinamikus hangszórók. Ezt mindenképpen látványosan lehet hallani, de megszokása némi ideig eltarthat. Ebben az esetben érdemes lehet más hangszórókábelekkel kísérletezni, mint amelyeket az előző hangszórókhoz használtak.
A hangszórókat csak a Jorma Design 3. számú kábeleivel használtam, és mivel ezek olyan sok szinten működtek, nem folytattam további kísérleteket. A Jormák nagyon kifinomultak és részletesek, ugyanakkor nagyon tiszták és nem túl hangosak. Mivel a Logan annyira tiszta és színtelen, lehet, hogy nem ez volt a legjobb kombináció, így arra késztettem magam, hogy még egy kis testességre vágyjak a felső középtartományban, némi zenével.
Egyéb kábelek
A fent említett Siltech Paris összekötő kábelek nagyon szerények, de elég semlegesek. Szeretem használni, mert megkönnyítik a csatlakoztatott alkatrészek karakterének meghatározását. Visszatekintve azonban úgy gondolom, hogy valószínűleg nem teljesítették teljes mértékben a Logan-i igazságszolgáltatást. Butaság, hogy sok más összekötő kábelem van, köztük egy Cardas Clear XLR pár, amely szerintem tökéletesen működött volna. Ez a gondolat egyszerűen nem jutott eszembe a véleményezés során, mert kitalálta, egyszerűen túlságosan élveztem a hangszórókat.
Ne feledje: hangban mindig a rendszer szinergiájáról és a megfelelő pár megtalálásáról szól. Csakúgy, mint a forráskomponenseknél és az erősítőknél, mindig ajánlatos extra erőfeszítéseket tenni, hogy ezek a végső, de nagyon fontosak pontok legyenek.
Pozíció, befordítás, billentés, lábak
És akkor végre elérkezünk ahhoz, ami általában a legfontosabb: a tökéletes beállítás! Ekkor már a vége felé járok, és még mindig nem érzem szükségesnek kiigazítani a kezdeti helyzetüket. Egyszerűen csak túlságosan élvezem őket! Meg kell azonban jegyeznem, hogy ez az álláspont már több más felszólaló számára is jónak bizonyult, de ez még mindig nem garancia.
Mivel korábban birtokoltam a Logan-t, tudom, hogy azok még jobb hangszínvonalat képesek produkálni, mint a 11A-k eddig. De a színpadiasságuk és az összpontosításuk már nagyon jó, a többi pedig egyszerűen olyan fenséges, hogy eddig inkább több zenét játszottam, mint hogy a fáradságot tökéletesítsem a hangszórókon. Aztán megint, miután elvégeztük ezt, ami kevesebb, mint 2 óra alatt megtörténik, ha van némi tapasztalatunk, kiderül, hogy megérte az erőfeszítést. Teljesen optimalizálva a 11A egy olyan hangszínpaddal jutalmazza, amely teljesen páratlan: hatalmas, széles és mély, és gyönyörűen rétegzett, nagyon világos fókusszal.
Más hangszórók szintén nagyon szép középképet adtak ezekben a negyedekben, és az Apogee is nagyon jó mélységi rétegzéssel, de a Logan egyszerűen még összetartóbb és precízebb minden dimenzióban. Ez valóban nagyon lenyűgöző, és csak meg kell hallani.
Anthem Room Correction
A nagy hallgatótermet akusztikailag optimalizáltam a 4 nagy basszuscsapda és 2 diffúziós panel segítségével, ami szükségtelenné teszi az elektronikus akusztikai optimalizálást. Ennek ellenére kipróbáltam, hogy mit hoz ez.
Az ARC használata nagyon egyszerű az opcionális MartinLogan Perfect Bass Kit segítségével, amely egy kalibrált USB mérőmikrofonból, fém állványból és minden szükséges kábelezésből álló mérőkészlet. A mérőmikrofon egy Windows PC USB-portjához van csatlakoztatva, és az egyik hangszóró ugyanazon a számítógépen egy másik USB-porthoz csatlakozik. A második hangszóró külön-külön kalibrálható, vagy egyidejűleg úgy is, hogy UTP-n keresztül csatlakoztatja a másik hangszóróhoz. A hangszóró beállításait felülírják a mérés során. Az USB kábelek a PBK részeként 375 cm hosszúak, ami esetemben nem elég hosszú. A mikrofonhoz és a hangszóróhoz való hosszabbító kábelek használatával jól meg tudtam kezdeni a méréseket, de amikor a számított eredményeket fel kellett tölteni a hangszórókra, a kapcsolat meghiúsult, és ezt csak úgy sikerült megoldani, hogy a PC-t közelebb helyeztük a hangszórókhoz és eltávolítottuk az USB hosszabbító kábeleket, majd újraindítottuk a feltöltési eljárást.
A szoftver ingyenesen letölthető az Anthem weboldalról. A mérési folyamat egyszerű és fájdalommentes, és a mérések után az optimalizált görbék automatikusan feltöltődnek a hangszórókba. Ezt követően az ARC bármikor be- és kikapcsolható a hangszórók hátulján található kapcsoló segítségével.
Az ARC mérését megelőzően a hangszórók mélyhang szintjét 1dB-re, a középső mélyhang szabályozását 0-ra állítottuk. A mérés szerint a legkézenfekvőbb eltérés egy 6dB csúcs volt 25 Hz-nél, majd a 3dB csökkenése 35 Hz-nél. Korrekció után az átlagos mélyhang szint alacsonyabb, így a sugárzók kissé elszigetelten hangzanak, de ezt a basszuserősítő gombbal könnyű orvosolni. Adjon hozzá 2dB-t (ami összesen 3dB-t eredményez), és ismét minden egyensúlyban van. Nos, azt gondoltam, hogy az ARC nélküli hangszórók ragyogóak és sokkal koherensebbek, mint az Apogee-ek, de korrekcióval a basszusban még egyenletesebben szólnak. Az a szép, hogy ez a DSP nem befolyásolja a középtartományt és a magas hangmagasságot, mint az önálló (külső) processzoroknál történik. A középső és a magas hangok ezért érintetlenek, de a szoba akusztikai hatásai, amelyek a legtöbb esetben a basszusban gyökereznek, most nagyrészt kompenzálódnak. A mélyhang energia tovább nőtt, és a dallamos basszussorok összes hangja egyformán hangossá vált, így szinte mintha csúcskategóriás fejhallgatót hallgatna, de sokkal erősebb és végtelenül tágasabb.
Következtetés
A Martin Logan hangszórók általában mindig hihetetlen átlátszósággal és térbeli rendereléssel rendelkeztek, amelyet hallani kell, hogy értékeljék. Az ESL 11A Impression segítségével azonban a vállalat jelentős előrelépést tett. Ez nem csak az eddigi legkoherensebb hibrid elektrosztatikus hangszóró, hanem az abszolút legjobb basszust is produkálja, amit valaha hallottam a hallgatószobámban, pont!
Állíthatóságuk alkalmassá teszi őket a terek nagy többségére, és ha szükséges, az ARC képes tovább korrigálni a helyiség okozta szabálytalanságokat, hogy szinte vonalzószerűen lapos basszusgörbét produkáljon. Ez azt jelenti, ahogy azt ígérik, hogy szinte bármilyen hallgatási környezetben teljesítenek optimálisan. Mit mást mondhatnék, csupán felkiáltok: Szent Guacamole!
Specifications
Specifications are subject to change without notice
Frequency Response 29–23,000 Hz ±3dB
Recommended Amplifier Power 20—550 watts per channel
Horizontal Dispersion 30°
Vertical Dispersion 44" (112cm) line source
Sensitivity 91 dB/2.83 volts/meter
Impedance 4 Ohms, 0.6 at 20kHz Compatible with 4, 6, or 8 Ohm rated amplifiers.
Crossover Frequency 300Hz
High Frequency Transducer XStat™ CLS™ electrostatic transducer » Panel Dimensions: 44" x 11" (112 x 28cm) » Radiating Area: 484 in² (3,136 cm² )
Low Frequency Transducer Two 8” (20.3 cm) cast basket, high excursion, rigid aluminium cone and extended throw drive assembly, non-resonance asymmetrical chamber format.
Amplifier Woofer: 2 x 275 watts/channel (4 ohms), 2 x 550 watts peak
Room Correction (Bass Section) Anthem Room Correction (ARC™) ready (Sold Separately)
Components Custom-wound audio transformer, air core coils, polypropylene capacitors. 24-bit DSP based preamplifier (used with woofer amplifier).
Audio Controls Bass: ±10 dB under 75 Hz Mid-Bass: –2 dB, 0 db, +2 db ARC™ Room EQ: On, Off
Signal Inputs WBT-0703Cu nextgen™ 5-way binding posts feature a filigree signal conductor made from gold plated, nickel free, non- ferromagnetic, pure copper for high conductivity and fully insulated. Free from eddy current effects.
Inputs AC Power, RJ45 (for ARC), mini USB (for ARC)
Power Draw dle: < 1W/channel Max: 500W/channel
Weight 90 lbs. (40.9 kg)
Dimensions 60.75" x 11.9" x 27.4 " (154.3cm x 30.2cm x 69.6cm)
Forrás és képek:https://www.hifi-advice.com/blog/review/loudspeaker-reviews/speakers-active-analog-reviews/martin-logan-impression-esl-11a/