Tavaly bemutatkozott a Paradigm Founder Serie hangsugárzó család, amelynek zászlóshajóját, a Founder 120H-t Andrew Everard tesztelte a Hi-Fi News-on. A sorozat két kisebb álló hangsugárzójáról, a Founder 100F-ről és a Founder 80F-ről is olvashatsz blogunkon.
Első pillantásra azt gondolhatja, hogy „voltunk már itt”, mivel ezek a Paradigm Founder 120H hangszórók, amelyek 8600 GBP-ért (páronként) a tiéd, nagyon hasonlítanak a 100F modellre [ HFN július 21.]. Ennek ellenére a kanadai gyártó e zászlóshajó dizájnjával már több mint elég ahhoz, hogy megkülönböztethesse a következő modelltől, és igazolja a 3200 GBP-os árkülönbséget az 5400 GBP-os Founder 100F-hez képest.
A méretnövekedéstől eltekintve, mind a szekrényben, mind a Carbon-X mély-hangszórókban, a típusszám utótagjának van egy aprósága: a „H” a passzív közép és magas hangok hibridjére utal, a mélyhang-szekció integrált aktív meghajtójával. Ez megmagyarázza a hangszóró csatlakozók melletti IEC hálózati aljzatot is…
Sokkoló taktika
Valójában még ennél is többről van szó, hiszen az 1000 W-os basszuserősítés mellett megjelenik az Anthem's Room Correction (ARC), amely állítólag lehetővé teszi „18 Hz-ig tartó mély-hangzást, amely minden helyiségben precízen és szabályozottan szól”. Az ARC-n kívül az egyetlen további beállítás itt a kitámasztókarokat foglalja magában – fejjel lefelé nyissa ki a dobozokat, és látni fogja, hogy a lábak be vannak hajtva a szállításhoz, és egyetlen csavarral kell kifordítani és rögzíteni, majd gumipárnákat vagy tüskéket rögzíteni. Maguk a lábak a Paradigm „Advanced Shock-Mount Isolation”-nak nevezett leválasztó rendszert használnak, és a felszerelés után a lábak felülről állíthatók a mellékelt imbuszkulccsal, lehetővé téve azok helyben történő vízszintbe állítását.
Telepítve ez egy elegáns hangszóró, alulról felfelé elvékonyodik, és egy ferde határvonal, amely átlósan fut végig az oldalpanelen, ami jobban látható a fa bevonatú hangszórókon – dió, fekete dió vagy éjféli cseresznye színben [itt látható] – mint a Piano Black magasfényű felületen. Ez a fazettás hatás nem pusztán stílushiba, mivel a belső „Cascade Fusion Brace”-t visszhangozza, amely elölről lefelé haladva, vízszintes válaszfalakkal kombinálva szabálytalan alakú rekeszek sorozatára osztja fel a belső térfogatot. Van egy lefelé néző reflex nyílás is.
A 120H megosztja a 25 mm-es magassugárzót és a 150 mm-es középsugárzót, amely a kisebb 100F-ben található. A HF egység könnyű, de merev magnéziumötvözet/kerámia dómot használ „Oblate Spheroid Waveguide”-val és „Perforated Phase-Aligning Tweeter lencsével” kombinálva. A középső hangszóró szintén a „könnyű, de merev” utat járja be, ötvözött kúppal és hasonló lencseelrendezéssel, és ugyanazzal a „Shock-Mount” leválasztó rendszerrel van rögzítve a terelőlemezhez, amelyet a basszus hangszórókhoz is használnak.
A 120H a 100F dizájnjára épít, a kisebb hangszóróban található 177 mm-es hangszórók helyett három 215 mm-es hangszóróval. Ezek a cég „Carbon-X” membránjait használják „Active Ridge” környezettel, amelyek 300 Hz alatt működnek, míg a passzív közép-/magassugárzó 2,4 kHz-en osztja meg a feladatokat. A csatlakozás teljesen hagyományos – a hálózati bemenettől eltekintve – két hangsugárzó-kivezetéssel a kettős kábelezéshez/kettős erősítéshez, amelyek fém jumperekkel vannak összekötve az egyvezetékes működéshez.
Kanadai kultúra
A Paradigm magas, 92 dB+ érzékenységet idéz elő a Founderek zászlóshajója számára, valamint megfelelő, „8 ohm kompatibilis” impedanciát. A HFN zeneszobában tartott meghallgatásainkon nem kockáztattam, a hangszórókat 350 W-os Classé Delta Mono végerősítővel hajtottam meg, a Classé Delta Pre előerősítőjére csatlakoztatott [ HFN Jun '21], Melco N1ZS20 zenei könyvtárból táplálva [ HFN '17. június], és már az elején egyértelmű volt, hogy a beállítás szerencsés volt, a kanadai tervezésű és japán gyártmányú erősítő gyorsasága és ütése tökéletes kontrasztot igazoltt az ontariói honfitárs hangszórói számára.
Jóllehet a 120H messze nem a legnagyobb hangsugárzó volt a helyiségben az utóbbi időben, a 120H-k több mint tisztességes munkát végeztek azzal, hogy hanggal töltötték meg a teret, és rendkívül izgalmas és magával ragadó zenét közvetítettek. Anna Fedorova Shaping Chopin című előadásának kristályos felvételi minősége [Channel Classics CCS 43621; DSD128], a gyönyörűen megvalósított hangszer hangszín és a koncertterem akusztikájának jó érzéke ismerős kombinációjával jutalmaztak meg bennünket.
Igen, hallottuk már ezt a készletet valamivel szilárdabb képalkotással és a hangulat egyre jobb benyomásával megjelenítve, de a 120H-k továbbra is biztosítják az anyag és a részletek azon győztes keverékét, amely szükséges ahhoz, hogy meggyőző képet kapjunk egy nagy hangszerről, amely játszanak.
Hasonlóképpen, a 'White Rock Beer… 8 Cents' című dallal a gitáros Robben Ford-tól [Pure, Ear Music 0216930EMU], a 120H-k ugyanazt a közvetlen hangszeres kommunikációt mutatják. Egyenesen és lényegre törően gyönyörködnek a Ford szólógitárjának hangjában, miközben kiváló lendületet adnak a kísérő zenekarban, amelyet megbízhatóan kiterjesztett, de mégis feszes basszus támaszt alá.
Ezek olyan hangszórók, amelyek nem próbálják lenyűgözni a hallgatót a maximális információszerzés hi-fi trükkjeivel, így ha szívesen vadászol a nyikorgó székekre vagy más zavaró tényezőkre, akkor lehet, hogy nem neked valók. Ennek ellenére tagadhatatlan, hogy képesek a zenei szerepvállalás fontos dolgaival foglalkozni.
A Crossover, a DSP és az erősítő a szekrény aljába van szerelve USB-porttal, hogy lehetővé tegye az Anthem Room Correction technológiát. A passzív kereszváltó fel van osztva, hogy lehetővé tegye a kettős kábelezést
Karmesteri pálca kész...
Ez nyilvánvaló az olyan változatos felvételeken, mint a Genesis visszatekintő lemeze, a The Last Domino? [Virgin 3542876], ahol nagyszerűen hangzanak az ismerős slágerek Miles Showell keverése által nagyban, merészen, dübörgő basszussal és finom dinamikával. Ugyanígy a legutóbbi Akademie für Alte Musik Berlin Bach Brandenburgi koncertjeinek [Harmonia Mundi HMM90268687] felvétele is, ahol a felkínált sebesség és határozottság a kissé laza hangosítás ellenére is könnyen követhetővé teszi a zenei vonalakat. Ez minden bizonnyal az egyik, amit a vezetőkarmesterek imádni fognak, hiszen hamarosan a zenével együtt bóbiskolnak!
Hallgasd meg a Paradigm 120Hs-t Ronnie Wood: Mr Luck – A Tribute To Jimmy Reed: Live At The Royal Albert Hall [BMG 538682242] című lemezének nyers energiáját, és nehéz figyelmen kívül hagyni az előadások és az élő hangzás tombolását. A „Let's Get Together” nem nyer díjat a kristálytiszta demóminőségű hangzásért, de tagadhatatlan, az igazi zenészek azt csinálják, amihez a legjobban értenek, és valóságosan érezni fogod a bandát. A hangzás durva, piszkos és bluesos – ahogy annak lennie kell –, a 120H-k pedig maximális erővel adják le, és nincs hiány a fesztelenségből.
Válts Paul Carrack 'Precious Time'-jának lágyabb rockjára a One On One szettjéből [Carrack UK, n/a cat. sz.], és ami azonnal világos, az a szimpatikus, részletes nézete ennek a nagyszerű hangnak. A produkció az énekkarakterről szól, amit a hangszórók finoman, erőltetés nélkül és könnyeden adnak elő, miközben megnyitják a mixet, és meghitt és hangulatos hangzást építenek. Igen, ez egy közeli felvétel, és a nagy Paradigm 120H pontosan így mutatja be, bár olyan könnyed érintéssel, amely meghazudtolja a nagy basszus-hangszórók triójának jelenlétét.
Érzékeny érintés
Ez a közeli hangzási képesség az Orchestre de Chambre de Lausanne/Renaud Capuçon Arvo Pärt Tabula Rasa című művének [Erato 9029502957] érzékeny felvételén is jól hallható. Itt a nyitó 'Ludus' mutatja be a hangszórók remek hangszer kezelését a ritmikus lendületben, a szólóhegedű könnyedségét, a zenedarab fényét és árnyalatát pedig finom érintéssel, ami teljesen helyénvaló.
Szuper az is, ahogy a hangjegyek az akusztikába süllyednek, plusz a teljes hang gyorsasága és élessége. Nagyon finom hallgatni, ezek a merész hangszórók a legtöbbet kihozzák a felvétel egyszerűségéből.
Hi-Fi News ítélet
Bárhogyan is nézzük, a Founder 120H borzasztóan sok hangszórót ad az árért, legyen szó technológiai és tervezési minőségről, a felépítésről vagy a kivitelezésről, vagy a kínált hangzási képességről. Az aktív basszus masszívan erős, és kivételesen jól integrálódik a passzív közép és magas hangokba. Ezek a hangsugárzók lenyűgöző hallgatást tesznek lehetővé, és valóban behatolnak a zene szívébe – bármilyen műfajt is választasz.
A jó hang eredete
Az Anthem teljes körű Room Correction rendszere, immár továbbfejlesztett „Genesis” köntösben, az AV processzorok és vevőkészülékek hosszú távú összetevője, amit sikeresen integráltak a Paradigm zászlóshajó hangsugárzóiba, köztük a Founder 120H-ba. Itt a DSP és az 1 kW-os D osztályú erősítő a szekrény hátsó részébe van beépítve. Ez az elektronika csak a 300 Hz alatti mély hangokat szolgálja ki, miközben mindhárom mélysugárzó párhuzamosan működik – a szobakorrekciós algoritmus csak akkor töltődik le a DSP-re (USB-n vagy BT-n keresztül), ha egy PC-n vagy Mac-en futó alkalmazáson keresztül kiszámolták.
A hangszóróhoz mérőmikrofon, kis állvány és USB-kábel tartozik, a szoftver pedig ingyenesen letölthető a www.anthemav.com/arc oldalról. Utasítást kap, hogy helyezze a mikrofont 5-10 kulcspozícióba a hallgatási térben, miközben az ingerjelet és az adatgyűjtést az alkalmazás és a számítógép kezeli. A folyamat gyors és egyszerű, körülbelül tíz percet vesz igénybe, és ez után kész is van, hacsak nem kell mozgatnia a hangszórókat.
Specifications
DESIGN 5-driver, 3 way hybrid floostanding with active bass, ported enclosure
CROSSOVER 2nd order at 2.4 kHz (tweeter), 2nd order digital/analog @ 300 Hz (bass)
AMPLIFIER Three woofers are powered by a separate DSP-controlled 1000 W RMS amplifier (2,000 W Dynamic Peak)
FREQUENCY RESPONSE ON-AXIS ±2dB from 22 Hz - 23 kHz
HIGH FREQUENCY DRIVER 1" (25mm) AL-MAC™ Ceramic Dome with Oblate Spheroid Waveguide (OSW™) and Perforated Phase-Aligning (PPA™) Tweeter Lens, ferro-fluid damped / cooled
BASS FREQUENCY DRIVER Three 8" (215mm) Ultra-HighExcursion CARBON-X™ Unibody Cone, Gen3 Active Ridge Technology (ART™) with Vertical Mounting System, Advanced SHOCK-MOUNT™ Isolation, and a 1.5” high-temp multi-layered voice coil with ventilated Apical™ former
MIDRANGE FREQUENCY DRIVER 6” (152mm) AL-MAG™ Cone with Perforated Phase-Aligning (PPA™) Lens, SHOCKMOUNT™ Isolation Mounting System, and a 2” high-temp multi-layered voice coil with ventilated Apical™ former
LOW FREQUENCY EXTENSION * 18 Hz (DIN)
SENSITIVITY ROOM / ANECHOIC 95 dB / 92 dB
FREQUENCY RESPONSE 30° OFF-AXIS ±2dB from 22 Hz - 20 kHz
SUITABLE AMPLIFIER POWER RANGE 15 - 400 watts
MAXIMUM INPUT POWER 300 watts
IMPEDANCE Compatible with 8 ohms
DIMENSIONS HXWXD 45.4” x 13.9” x 17.4” (115.3cm x 35.4cm x 44.1cm)
WEIGHT 92 lbs (41.7 kg) each
FINISHES Piano Black, Black Walnut, Midnight Cherry, Walnut
Specifications are subject to change without notice.
Forrás és képek: https://www.hifinews.com/content/paradigm-founder-120h-loudspeaker